Stichting Diabetesverwerking

Verwerken en accepteren

Met diabetes moet je leren leven. Het kan dat je hier weinig last van ondervindt en gewoon door gaat met leven, maar de meeste mensen zullen toch in een rouwproces terecht komen. Je bent teleurgesteld in je eigen lichaam, een lichaam wat je in de steek laat en daar kun je je verdrietig of boos door voelen, en soms kunnen depressieve gevoelens de overhand nemen. Het is heel normaal dat je de diagnose moet verwerken, bij de één gaat dat snel, bij de ander kan dit een jaar of langer duren.

Je kunt ook net doen of je geen diabetes hebt en ontkennen dat je rekening moet houden met de diabetes. Op een bepaald moment besef je dat het zo niet gaat werken en ga je accepteren dat je diabetes hebt. Je gaat je meer verdiepen in je diabetes, je bent op zoek naar een manier om de diabetes in je leven in te passen en weet dat dit je gezondheid ten goede zal komen.

Het hebben van diabetes is wennen aan een leven met diabetes. Misschien heb je alleen een dieet, maar het kan ook zijn dat je tabletten krijgt en koolhydraten moet tellen of meten en spuiten. Hier moet je aan wennen, neem de tijd die je nodig hebt. Het is goed om je familie te betrekken bij je diabetes. Als zij weten wat er allemaal bij komt kijken, zullen ze ook eerder begrip voor je hebben. Op internet kun je op zoek gaan naar contact met lotgenoten. Zij begrijpen wat er door je heen gaat, waar je tegen aan loopt en hoe je je kunt voelen.